29.09.2025 odbyły się spotkania samorządów klasowych w celu wybór zarządu SU. W wyniku tajnego głosowania wyłoniono zarząd w skład którego weszły:
Przewodnicząca: Wiktoria Ratyńska
Zastępca: Kornelia Wojdat
Skarbnik: Lena Gaćkowska
Sekretarz: Zuzanna Kur
Na tym spotkaniu uzupełniono o pomysły zebranych Plan Pracy S U na rok szkolny 2025/2026. Życzymy owocnej pracy całej społeczności szkolnej pod kierunkiem zarządu SU.
Opiekunki SU.
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Szkoły Podstawowej im. K. Górskiego w Czaplinku na rok szkolny 2025/2026
Wstęp
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2025/2026 został opracowany w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego, kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026, wewnętrzne regulacje szkoły oraz dokumenty określające kierunki jej działalności wychowawczej, profilaktycznej i organizacyjnej.
- Zadania Samorządu Uczniowskiego:
Do głównych zadań Samorządu należy:
- organizowanie i koordynowanie życia kulturalnego, artystycznego, sportowego i społecznego szkoły,
- inicjowanie i realizowanie projektów, akcji oraz wydarzeń integrujących społeczność uczniowską,
- promowanie wartości takich jak: szacunek, odpowiedzialność, koleżeństwo, tolerancja i uczciwość,
- dbanie o prawa uczniów i kształtowanie ich świadomości obywatelskiej,
- współpraca z dyrekcją, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
Dzięki swojej działalności Samorząd Uczniowski umożliwia uczniom aktywne uczestnictwo w życiu szkoły, uczy samodzielności, odpowiedzialności, współpracy w grupie oraz podejmowania inicjatyw i decyzji.
- Skład Zarządu Samorządu Uczniowskiego
- Opiekunki SU: Małgorzata Sobiecka i Danuta Matracka
- Przewodniczący: Wiktoria Ratyńska
- Zastępca przewodniczącego: Kornelia Wojdat
- Sekretarz: Zuzanna Kur
- Skarbnik: Lena Gaćkowska
- Cele działalności Samorządu Uczniowskiego
Cele ogólne:
- Aktywizowanie uczniów do świadomego współdecydowania o życiu szkoły oraz kształtowania umiejętności samorządowych.
- Wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów w obszarze społecznym, kulturalnym, sportowym i obywatelskim.
- Kształtowanie postaw zgodnych z wartościami demokracji, tolerancji, szacunku, empatii i odpowiedzialności.
- Wzmacnianie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej, lokalnej i narodowej.
- Realizacja priorytetów MEN i kuratora oświaty, w tym kształtowanie myślenia analitycznego, promocja zdrowego trybu życia, edukacja patriotyczna i obywatelska.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, komunikacji, negocjacji i podejmowania decyzji w grupie.
- Organizowanie działań integrujących uczniów wszystkich klas oraz budujących pozytywny klimat szkoły.
- Angażowanie uczniów w projekty charytatywne, ekologiczne, kulturalne, sportowe i prozdrowotne.
- Kształtowanie odpowiedzialnych postaw w zakresie korzystania z technologii (higiena cyfrowa, krytyczne myślenie).
- Wspieranie rozwoju zainteresowań i talentów uczniów poprzez konkursy, festiwale, warsztaty i prezentacje.
- Propagowanie wiedzy o prawach i obowiązkach ucznia oraz kształtowanie świadomości obywatelskiej.
- Promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację, akcje prozdrowotne i aktywność fizyczną.
- Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym poprzez współpracę z instytucjami i organizacjami.
- Dokonywanie systematycznej ewaluacji działań SU i wdrażanie wniosków w kolejnym roku szkolnym.
- Obszary działalności i przykładowe zadania
- Życie szkolne i tradycje
Samorząd Uczniowski aktywnie uczestniczy w kształtowaniu życia szkolnego, dbając o podtrzymywanie i rozwijanie tradycji szkoły oraz wprowadzanie nowych inicjatyw. Działania w tym obszarze obejmują:
- Udział w uroczystościach szkolnych i państwowych:
- Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego.
- Udział w przygotowaniu akademii i apeli z okazji świąt narodowych (Święto Niepodległości, Konstytucja 3 Maja, Dzień Flagi).
- Obchody Dnia Edukacji Narodowej – przygotowanie życzeń, dekoracji, występów artystycznych.
- Tradycje klasowe i szkolne
- Pasowanie na ucznia w klasach I.
- Obchody świąt i dni okolicznościowych: Andrzejki, Mikołajki, Wigilia klasowa, Wielkanoc.
- Dni i tygodnie tematyczne:
- Pierwszy Dzień Wiosny.
- Tydzień Życzliwości i Uśmiechu.
- Dzień Koloru, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Bez Plecaka.
- Dzień Unii Europejskiej.
- Obchody Dnia Patrona.
- Światowy Dzień Pierwszej Pomocy (13.09.2025 r.)
- Konkursy i zabawy szkolne
- Konkursy plastyczne, literackie, muzyczne i sportowe związane z tradycjami szkoły.
- III edycja „Mam talent”.
- Promowanie kultury szkoły i jej wizerunku
- Dbanie o estetykę szkoły – przygotowywanie dekoracji okolicznościowych, gazetek ściennych, tablic SU.
- Współpraca z nauczycielami w zakresie dokumentowania wydarzeń i publikowania informacji na stronie internetowej szkoły oraz w mediach społecznościowych.
- Akcje charytatywne
- Akcje wspierające schroniska dla zwierząt (zbiórka karmy, koców, akcesoriów).
- Współpraca z organizacjami charytatywnymi (EduAfryka, Fundacja Nasza Ziemia, Polską Akcją Humanitarna)
- Udział w akcjach ekologicznych: sprzątanie świata, obchody Dnia Ziemi, Dnia Drzewa.
- Kultura i rozrywka
- Organizacja szkolnych dyskotek, bali karnawałowych i zabaw tematycznych.
- III-cia edycja szkolnego „Mam talent”– prezentacja uzdolnień muzycznych, tanecznych, recytatorskich, plastycznych, sportowych…. uczniów.
- Organizacja konkursów artystycznych, konkursu plastycznego „Złap chwilę! Jesień w obiektywie”.
- Współpraca z nauczycielami i instytucjami kultury (biblioteki, domy kultury).
- Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” (Edycja V 2025/2026)
- Sport i rekreacja
- Dzień Sportu połączony z Dniem Dziecka.
- Zajęcia i gry ruchowe na świeżym powietrzu i podczas przerw np. taneczna przerwa.
- Promowanie zdrowego stylu życia poprzez akcje informacyjne.
- Informacja i komunikacja
- Prowadzenie gazetki szkolnej oraz tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
- Aktualizowanie szkolnych mediów społecznościowych lub zakładki SU na stronie szkoły.
- Przeprowadzanie rozmów wśród uczniów na temat potrzeb, oczekiwań i opinii dotyczących życia szkoły.
- Organizowanie spotkań z dyrekcją w celu omówienia propozycji uczniów i bieżących spraw.
- Ogłaszanie wyników konkursów i relacjonowanie wydarzeń szkolnych.
- Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa 2025/2026
- Kształtowanie myślenia analitycznego i rozwijanie umiejętności matematycznych
- Organizacja gier logicznych, konkursów matematycznych i przyrodniczych.
- Promowanie projektów łączących matematykę, przyrodę i codzienne życie. Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” (Edycja V 2025/2026)
- Edukacja obywatelska i patriotyczna
- Udział w szkolnych i lokalnych obchodach świąt narodowych.
- Szkoła pamięta: opieka nad pomnikami pamięci w Dębówce i na cmentarzu w Sobikowie.
- Promocja zdrowego trybu życia
- Akcje „Ruszaj się na przerwie”.
- Współorganizacja Dnia Sportu i szkolnych turniejów sportowych.
- Profilaktyka przemocy i wsparcie zdrowia psychicznego
- Przygotowanie gazetek edukacyjnych o tematyce zdrowia psychicznego, przemocy, życzliwości, kultury osobistej, empatii.
- Higiena cyfrowa i krytyczna analiza informacji
- Promowanie alternatywnych form spędzania czasu.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim
- Organizacja wystaw prac literackich i plastycznych uczniów.
- Promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących
- Włączanie uczniów w ewaluację działań SU i projektów szkolnych.
- Organizacja zajęć prowadzonych przez uczniów.
- Harmonogram działań na rok szkolny 2025/26
Harmonogram działań Samorządu Uczniowskiego obejmuje wszystkie planowane inicjatywy, uroczystości, akcje charytatywne, projekty i wydarzenia, które będą realizowane w poszczególnych miesiącach roku szkolnego. Stanowi on szczegółowy plan pracy SU i jest narzędziem do monitorowania realizacji zadań.
Miesiąc | Zadanie / Wydarzenie | Odpowiedzialni | Uwagi |
Wrzesień | Inauguracja roku szkolnego – udział w apelu. | Opieki SU, członkowie SU z roku szk. 2024/25 | |
Wybory do Samorządu Uczniowskiego, | Opiekunki SU, komisja wyborcza | ||
Opracowanie i zatwierdzenie planu pracy SU. | Zarząd SU, opiekunki SU |
|
|
Akcja „Dzień kropki”, udział w projekcie „Z kulturą mi do twarzy” | Opiekunki i członkowie SU | P | |
Udział w akcji „Sprzątanie świata” 32 akcja fundacji „Nasza Ziemia” i Akcji Sprzątania Świata” | Opiekunki i członkowie SU | P | |
Październik | Obchody Dnia Edukacji Narodowej – przygotowanie życzeń i dekoracji. | Opiekunki i członkowie SU | |
Konkurs fotograficzny „Złap chwilę! Jesień w obiektywie”. | Zarząd SU, opiekunki SU | P | |
Dyskoteka integracyjna | Zarząd SU, opiekunki SU,
uczniowie |
||
„Drzewko szczęścia” – działania z okazji Dnia drzewa. | Zarząd SU, opiekunki SU | P | |
„Dzień wspomnień i zadumy”- uprzątnięcie pomników pamięci, zapalenie zniczy.
Halloween- przebieranie się za straszne postaci. |
Zarząd SU, opiekunki SU , chętni uczniowie | P | |
Listopad | Udział w uroczystości z okazji Święta Niepodległości.
Udział w akcji „Do hymnu” |
Zarząd SU, opiekunki SU | P |
Akcja „Tydzień Życzliwości i Uśmiechu”„Tydzień uprzejmości” | Zarząd SU, opiekunki SU | P | |
Zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt. | Zarząd SU, opiekunki SU | ||
Dyskoteka Andrzejkowa przeznaczona na pomoc charytatywną „Warto pomagać”- EduAfryka | Zarząd SU, opiekunki SU i wszyscy chętni. | P | |
Grudzień | Mikołajki szkolne – konkursy, zabawy, kiermasz. | Społeczność szkolna | |
Przygotowanie dekoracji świątecznych, gazetek i życzeń. | Zarząd SU, opiekunki SU | ||
Szkolna spotkania świąteczne – udział w jasełkach i spotkaniach klasowych. | Społeczność szkolna | ||
Styczeń | Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”- konkursy, zabawy , łamańce językowe. | Zarząd SU, opiekunki SU | P |
Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek. | Zarząd SU, opiekunki SU |
|
|
Podsumowanie I półrocza pracy SU. | Zarząd SU, opiekunki SU | ||
Luty | Bal karnawałowy | Zarząd SU, opiekunki SU | |
Obchody Walentynek – poczta walentynkowa, | Zarząd SU, opiekunki SU | ||
Konkurs plastyczny „Zima w mojej miejscowości”. | Zarząd SU, opiekunki SU, uczniowie |
|
|
Marzec | Pierwszy Dzień Wiosny – zabawy klasowe. | Społeczność szkolna | |
„Nasza historia” – gazetka na 101 rocznicę powstania szkoły. | Zarząd SU, opiekunki SU | P | |
„Nasz Patron” – rocznica urodzin K. Górskiego, konkurs, gazetka | Zarząd SU, opiekunki SU, społeczność szkolna | P | |
Kwiecień | Dzień Ziemi, Dzień Lasu – akcje ekologiczne | Zarząd SU, opiekunki SU | |
„Znani Polacy”- gazetka o znanych matematykach | Zarząd SU, opiekun SU | P | |
Przygotowania gazetki z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. | Zarząd SU, opiekunki SU | ||
Maj | Udział w akademii z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. | Społeczność szkolna
|
|
Dzień Sportu – zawody, gry i zabawy. | Społeczność szkolna,Zarząd SU, opiekunki SU | ||
„Tydzień europejski”- każda klasa przygotowuje i przedstawia wybrany kraj Unii Europejskiej. | Zarząd SU, opiekunki SU | P | |
Czerwiec | Dzień Dziecka – gry, konkursy, zabawy.
III edycja szkolnego „Mam talent” |
Zarząd SU, opiekunki SU | P |
Podsumowanie pracy SU – sprawozdanie i wnioski | Zarząd SU, opiekunki SU | ||
Udział w uroczystości zakończenia roku szkolnego | Zarząd SU, opiekunki SU wszyscy uczniowie |
„P” – oznacza zadanie z Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego
„Z kulturą mi do twarzy”
Współpraca
Efektywna działalność Samorządu Uczniowskiego opiera się na współpracy z różnymi podmiotami szkolnymi i pozaszkolnymi. Daje to możliwość realizacji szerszych projektów, pozyskiwania wsparcia merytorycznego i organizacyjnego oraz angażowania całej społeczności szkolnej w życie szkoły.
- Z dyrekcją szkoły:
- Konsultowanie planu pracy Samorządu i harmonogramu wydarzeń szkolnych
- Przedstawianie wniosków i opinii uczniów dotyczących organizacji życia szkolnego.
- Uzgadnianie inicjatyw wymagających wsparcia finansowego lub organizacyjnego.
- Z nauczycielami
- Współpraca z opiekunkami Samorządu przy realizacji działań SU.
- Zaangażowanie nauczycieli w opiekę nad realizacją zadań SU,
- Pomoc w przygotowaniu uroczystości, imprez i projektów szkolnych.
- Radą Rodziców
- Wspólna organizacja imprez i uroczystości szkolnych.
- Pozyskiwanie środków finansowych lub rzeczowych na nagrody, dekoracje i poczęstunki.
- Włączanie rodziców w działania integracyjne i charytatywne.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Urząd gminy lub miasta – patronat honorowy nad wydarzeniami szkolnymi.
- Biblioteka szkolna – wspólne akcje czytelnicze, konkursy, wystawy.
- Domy kultury – udział w warsztatach, przeglądach artystycznych, festynach.
- Jednostki OSP, Policja, Straż Miejska – pogadanki o bezpieczeństwie, pokazy i szkolenia.
- Fundacje i stowarzyszenia zajmujące się pomocą dzieciom, ochroną środowiska, promowaniem zdrowego stylu życia.
- Organizacje charytatywne PAH, WOŚP – udział w zbiórkach i akcjach pomocowych.
- Schroniska dla zwierząt – współpraca przy zbiórkach karmy i akcesoriów.
- Lokalne firmy i przedsiębiorstwa – wsparcie w postaci nagród, gadżetów, sponsoringu wydarzeń.
Możliwość modyfikacji planu
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego jest dokumentem otwartym, co oznacza, że w trakcie roku szkolnego może być modyfikowany i uzupełniany. Zmiany mogą wynikać z:
pojawienia się nowych inicjatyw uczniowskich,
potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej,
priorytetów ustalonych przez dyrekcję lub Radę Pedagogiczną,
konieczności dostosowania działań do aktualnych wydarzeń i okoliczności
Propozycje modyfikacji mogą zgłaszać członkowie Samorządu, opiekun SU, uczniowie, nauczyciele oraz Rada Rodziców. Wszelkie zmiany są omawiane i zatwierdzane przez Samorząd Uczniowski w porozumieniu z opiekunkami i dyrekcją szkoły.