29.09.2025 odbyły się spotkania samorządów klasowych w celu wybór zarządu SU. W wyniku tajnego głosowania wyłoniono zarząd w skład którego weszły:

Przewodnicząca: Wiktoria Ratyńska

Zastępca: Kornelia Wojdat

Skarbnik: Lena Gaćkowska

Sekretarz: Zuzanna Kur

Na tym spotkaniu uzupełniono o pomysły zebranych Plan Pracy S U na rok szkolny 2025/2026. Życzymy owocnej pracy całej społeczności szkolnej pod kierunkiem zarządu SU.

Opiekunki SU.

PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Szkoły Podstawowej im. K. Górskiego w Czaplinku na rok szkolny 2025/2026

 

Wstęp

Plan pracy Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2025/2026 został opracowany w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego, kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026, wewnętrzne regulacje szkoły  oraz dokumenty określające kierunki jej działalności wychowawczej, profilaktycznej i organizacyjnej.

  1. Zadania Samorządu Uczniowskiego:

Do głównych zadań Samorządu należy:

  • organizowanie i koordynowanie życia kulturalnego, artystycznego, sportowego i społecznego szkoły,
  • inicjowanie i realizowanie projektów, akcji oraz wydarzeń integrujących społeczność uczniowską,
  • promowanie wartości takich jak: szacunek, odpowiedzialność, koleżeństwo, tolerancja i uczciwość,
  • dbanie o prawa uczniów i kształtowanie ich świadomości obywatelskiej,
  • współpraca z dyrekcją, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.

Dzięki swojej działalności Samorząd Uczniowski umożliwia uczniom aktywne uczestnictwo w życiu szkoły, uczy samodzielności, odpowiedzialności, współpracy w grupie oraz podejmowania inicjatyw i decyzji.

  1. Skład Zarządu Samorządu Uczniowskiego
  • Opiekunki SU: Małgorzata Sobiecka i Danuta Matracka
  • Przewodniczący: Wiktoria Ratyńska
  • Zastępca przewodniczącego: Kornelia Wojdat
  • Sekretarz: Zuzanna Kur
  • Skarbnik: Lena Gaćkowska

 

  1. Cele działalności Samorządu Uczniowskiego

Cele ogólne:

  • Aktywizowanie uczniów do świadomego współdecydowania o życiu szkoły oraz kształtowania umiejętności samorządowych.
  • Wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów w obszarze społecznym, kulturalnym, sportowym i obywatelskim.
  • Kształtowanie postaw zgodnych z wartościami demokracji, tolerancji, szacunku, empatii i odpowiedzialności.
  • Wzmacnianie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej, lokalnej i narodowej.
  • Realizacja priorytetów MEN i kuratora oświaty, w tym kształtowanie myślenia analitycznego, promocja zdrowego trybu życia, edukacja patriotyczna i obywatelska.

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, komunikacji, negocjacji i podejmowania decyzji w grupie.
  • Organizowanie działań integrujących uczniów wszystkich klas oraz budujących pozytywny klimat szkoły.
  • Angażowanie uczniów w projekty charytatywne, ekologiczne, kulturalne, sportowe i prozdrowotne.
  • Kształtowanie odpowiedzialnych postaw w zakresie korzystania z technologii (higiena cyfrowa, krytyczne myślenie).
  • Wspieranie rozwoju zainteresowań i talentów uczniów poprzez konkursy, festiwale, warsztaty i prezentacje.
  • Propagowanie wiedzy o prawach i obowiązkach ucznia oraz kształtowanie świadomości obywatelskiej.
  • Promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację, akcje prozdrowotne i aktywność fizyczną.
  • Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym poprzez współpracę z instytucjami i organizacjami.
  • Dokonywanie systematycznej ewaluacji działań SU i wdrażanie wniosków w kolejnym roku szkolnym.
  1. Obszary działalności i przykładowe zadania
  • Życie szkolne i tradycje

Samorząd Uczniowski aktywnie uczestniczy w kształtowaniu życia szkolnego, dbając o podtrzymywanie i rozwijanie tradycji szkoły oraz wprowadzanie nowych inicjatyw. Działania w tym obszarze obejmują:

  1. Udział w uroczystościach szkolnych i państwowych:
  • Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego.
  • Udział w przygotowaniu akademii i apeli z okazji świąt narodowych (Święto Niepodległości, Konstytucja 3 Maja, Dzień Flagi).
  • Obchody Dnia Edukacji Narodowej – przygotowanie życzeń, dekoracji, występów artystycznych.
  • Tradycje klasowe i szkolne
  • Pasowanie na ucznia w klasach I.
  • Obchody świąt i dni okolicznościowych: Andrzejki, Mikołajki, Wigilia klasowa, Wielkanoc.
    1. Dni i tygodnie tematyczne:
  • Pierwszy Dzień Wiosny.
  • Tydzień Życzliwości i Uśmiechu.
  • Dzień Koloru, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Bez Plecaka.
  • Dzień Unii Europejskiej.
  • Obchody Dnia Patrona.
  • Światowy Dzień Pierwszej Pomocy (13.09.2025 r.)
    1. Konkursy i zabawy szkolne
  • Konkursy plastyczne, literackie, muzyczne i sportowe związane z tradycjami szkoły.
  • III edycja „Mam talent”.
    1. Promowanie kultury szkoły i jej wizerunku
  • Dbanie o estetykę szkoły – przygotowywanie dekoracji okolicznościowych, gazetek ściennych, tablic SU.
  • Współpraca z nauczycielami w zakresie dokumentowania wydarzeń i publikowania informacji na stronie internetowej szkoły oraz w mediach społecznościowych.
    1. Akcje charytatywne
  • Akcje wspierające schroniska dla zwierząt (zbiórka karmy, koców, akcesoriów).
  • Współpraca z organizacjami charytatywnymi (EduAfryka, Fundacja Nasza Ziemia, Polską Akcją Humanitarna)
  • Udział w akcjach ekologicznych: sprzątanie świata, obchody Dnia Ziemi, Dnia Drzewa.
    1. Kultura i rozrywka
  • Organizacja szkolnych dyskotek, bali karnawałowych i zabaw tematycznych.
  • III-cia edycja szkolnego „Mam talent”– prezentacja uzdolnień muzycznych, tanecznych, recytatorskich, plastycznych, sportowych…. uczniów.
  • Organizacja konkursów artystycznych, konkursu plastycznego „Złap chwilę! Jesień w obiektywie”.
  • Współpraca z nauczycielami i instytucjami kultury (biblioteki, domy kultury).
  • Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” (Edycja V 2025/2026)
    1. Sport i rekreacja
  • Dzień Sportu połączony z Dniem Dziecka.
  • Zajęcia i gry ruchowe na świeżym powietrzu i podczas przerw np. taneczna przerwa.
  • Promowanie zdrowego stylu życia poprzez akcje informacyjne.
    1. Informacja i komunikacja
  • Prowadzenie gazetki szkolnej oraz tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
  • Aktualizowanie szkolnych mediów społecznościowych lub zakładki SU na stronie szkoły.
  • Przeprowadzanie rozmów wśród uczniów na temat potrzeb, oczekiwań i opinii dotyczących życia szkoły.
  • Organizowanie spotkań z dyrekcją w celu omówienia propozycji uczniów i bieżących spraw.
  • Ogłaszanie wyników konkursów i relacjonowanie wydarzeń szkolnych.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa 2025/2026

 

  • Kształtowanie myślenia analitycznego i rozwijanie umiejętności matematycznych
  • Organizacja gier logicznych, konkursów matematycznych i przyrodniczych.
  • Promowanie projektów łączących matematykę, przyrodę i codzienne życie. Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” (Edycja V 2025/2026)

 

  • Edukacja obywatelska i patriotyczna
  • Udział w szkolnych i lokalnych obchodach świąt narodowych.
  • Szkoła pamięta: opieka nad pomnikami pamięci w Dębówce i na cmentarzu w Sobikowie.
  • Promocja zdrowego trybu życia
  • Akcje „Ruszaj się na przerwie”.
  • Współorganizacja Dnia Sportu i szkolnych turniejów sportowych.
  • Profilaktyka przemocy i wsparcie zdrowia psychicznego
  • Przygotowanie gazetek edukacyjnych o tematyce zdrowia psychicznego, przemocy, życzliwości, kultury osobistej, empatii.
  • Higiena cyfrowa i krytyczna analiza informacji
  • Promowanie alternatywnych form spędzania czasu.
  • Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim
  • Organizacja wystaw prac literackich i plastycznych uczniów.
  • Promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących
  • Włączanie uczniów w ewaluację działań SU i projektów szkolnych.
  • Organizacja zajęć prowadzonych przez uczniów.

 

 

  1. Harmonogram działań na rok szkolny 2025/26

Harmonogram działań Samorządu Uczniowskiego obejmuje wszystkie planowane inicjatywy, uroczystości, akcje charytatywne, projekty i wydarzenia, które będą realizowane w poszczególnych miesiącach roku szkolnego. Stanowi on szczegółowy plan pracy SU i jest narzędziem do monitorowania realizacji zadań.

 

Miesiąc Zadanie / Wydarzenie Odpowiedzialni Uwagi
Wrzesień Inauguracja roku szkolnego – udział w apelu. Opieki SU, członkowie SU z roku szk. 2024/25
Wybory do Samorządu Uczniowskiego, Opiekunki SU, komisja wyborcza
Opracowanie i zatwierdzenie planu pracy SU. Zarząd SU, opiekunki SU  

 

 

Akcja „Dzień kropki”, udział w projekcie „Z kulturą mi do twarzy” Opiekunki i członkowie SU P
Udział w akcji „Sprzątanie świata”  32 akcja fundacji „Nasza Ziemia” i Akcji Sprzątania Świata” Opiekunki i członkowie SU P
Październik Obchody Dnia Edukacji Narodowej – przygotowanie życzeń i dekoracji. Opiekunki i członkowie SU
Konkurs fotograficzny „Złap chwilę! Jesień w obiektywie”. Zarząd SU, opiekunki SU P
Dyskoteka integracyjna Zarząd SU, opiekunki  SU,

uczniowie

„Drzewko szczęścia” – działania z okazji Dnia drzewa. Zarząd SU, opiekunki SU P
„Dzień wspomnień i zadumy”- uprzątnięcie pomników pamięci, zapalenie zniczy.

Halloween- przebieranie się za straszne postaci.

Zarząd SU, opiekunki SU , chętni uczniowie P
Listopad Udział w uroczystości z okazji Święta Niepodległości.

Udział w akcji „Do hymnu”

Zarząd SU, opiekunki SU P
Akcja „Tydzień Życzliwości i Uśmiechu”„Tydzień uprzejmości” Zarząd SU, opiekunki SU P
Zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt. Zarząd SU, opiekunki SU
Dyskoteka Andrzejkowa przeznaczona na pomoc charytatywną „Warto pomagać”- EduAfryka Zarząd SU, opiekunki SU i wszyscy chętni. P
Grudzień Mikołajki szkolne – konkursy, zabawy, kiermasz. Społeczność szkolna
Przygotowanie dekoracji świątecznych, gazetek i życzeń. Zarząd SU, opiekunki SU
Szkolna spotkania świąteczne – udział w jasełkach i spotkaniach klasowych. Społeczność szkolna
Styczeń Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”- konkursy, zabawy , łamańce językowe. Zarząd SU, opiekunki SU P
Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek. Zarząd SU, opiekunki SU  

 

 

Podsumowanie I półrocza pracy SU. Zarząd SU, opiekunki SU
Luty Bal karnawałowy Zarząd SU, opiekunki SU
Obchody Walentynek – poczta walentynkowa, Zarząd SU, opiekunki SU
Konkurs plastyczny „Zima w mojej miejscowości”. Zarząd SU, opiekunki SU, uczniowie  

 

 

Marzec Pierwszy Dzień Wiosny – zabawy klasowe. Społeczność szkolna
„Nasza historia” – gazetka na 101 rocznicę powstania szkoły. Zarząd SU, opiekunki SU P
„Nasz Patron” – rocznica urodzin K. Górskiego, konkurs, gazetka Zarząd SU, opiekunki SU, społeczność szkolna P
Kwiecień Dzień Ziemi, Dzień Lasu – akcje ekologiczne Zarząd SU, opiekunki SU
„Znani Polacy”- gazetka o znanych matematykach Zarząd SU, opiekun SU P
Przygotowania gazetki z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. Zarząd SU, opiekunki SU
Maj Udział w akademii z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. Społeczność szkolna

 

Dzień Sportu – zawody, gry i zabawy. Społeczność szkolna,Zarząd SU, opiekunki SU
„Tydzień europejski”- każda klasa przygotowuje i przedstawia wybrany kraj Unii Europejskiej. Zarząd SU, opiekunki SU P
Czerwiec Dzień Dziecka – gry, konkursy, zabawy.

III edycja szkolnego „Mam talent”

Zarząd SU, opiekunki SU P
Podsumowanie pracy SU – sprawozdanie i wnioski Zarząd SU, opiekunki SU
Udział w uroczystości zakończenia roku szkolnego Zarząd SU, opiekunki SU wszyscy uczniowie

„P” – oznacza zadanie z Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego   

 „Z kulturą mi do twarzy”

 

 

 

Współpraca

Efektywna działalność Samorządu Uczniowskiego opiera się na współpracy z różnymi podmiotami szkolnymi i pozaszkolnymi. Daje to możliwość realizacji szerszych projektów, pozyskiwania wsparcia merytorycznego i organizacyjnego oraz angażowania całej społeczności szkolnej w życie szkoły.

 

  • Z dyrekcją szkoły:

 

  • Konsultowanie planu pracy Samorządu i harmonogramu wydarzeń szkolnych

 

  • Przedstawianie wniosków i opinii uczniów dotyczących organizacji życia szkolnego.

 

  • Uzgadnianie inicjatyw wymagających wsparcia finansowego lub organizacyjnego.

 

  • Z nauczycielami

 

  • Współpraca z opiekunkami Samorządu przy realizacji działań SU.
  • Zaangażowanie nauczycieli w opiekę nad realizacją zadań SU,
  • Pomoc w przygotowaniu uroczystości, imprez i projektów szkolnych.

 

  • Radą Rodziców
  • Wspólna organizacja imprez i uroczystości szkolnych.
  • Pozyskiwanie środków finansowych lub rzeczowych na nagrody, dekoracje i poczęstunki.
  • Włączanie rodziców w działania integracyjne i charytatywne.

 

  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym
  • Urząd gminy lub miasta – patronat honorowy nad wydarzeniami szkolnymi.
  • Biblioteka szkolna – wspólne akcje czytelnicze, konkursy, wystawy.
  • Domy kultury – udział w warsztatach, przeglądach artystycznych, festynach.
  • Jednostki OSP, Policja, Straż Miejska – pogadanki o bezpieczeństwie, pokazy i szkolenia.
  • Fundacje i stowarzyszenia zajmujące się pomocą dzieciom, ochroną środowiska, promowaniem zdrowego stylu życia.
  • Organizacje charytatywne PAH, WOŚP – udział w zbiórkach i akcjach pomocowych.
  • Schroniska dla zwierząt – współpraca przy zbiórkach karmy i akcesoriów.
  • Lokalne firmy i przedsiębiorstwa – wsparcie w postaci nagród, gadżetów, sponsoringu wydarzeń.

 

 

Możliwość modyfikacji planu

Plan pracy Samorządu Uczniowskiego jest dokumentem otwartym, co oznacza, że w trakcie roku szkolnego może być modyfikowany i uzupełniany. Zmiany mogą wynikać z:

pojawienia się nowych inicjatyw uczniowskich,

potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej,

priorytetów ustalonych przez dyrekcję lub Radę Pedagogiczną,

konieczności dostosowania działań do aktualnych wydarzeń i okoliczności

Propozycje modyfikacji mogą zgłaszać członkowie Samorządu, opiekun SU, uczniowie, nauczyciele oraz Rada Rodziców. Wszelkie zmiany są omawiane i zatwierdzane przez Samorząd Uczniowski w porozumieniu z opiekunkami i dyrekcją szkoły.