Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
- Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (Dz.U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009r. nr 4, poz.17).
- Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982r. (Dz.U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
- Konwencję o prawach dziecka z dnia 2o listopada 1989r.
- Statut Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Górskiego w Czaplinku.
- Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Górskiego w Czaplinku.
- Program Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Górskiego w Czaplinku.
Misja
- Zadaniem szkoły jest wspieranie Rodziców w procesie wychowania i nauczania, stwarzanie uczniom warunków do prawidłowego i wszechstronnego rozwoju społecznego, emocjonalnego i intelektualnego, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego i promocji zdrowego stylu życia.
Wizja
- Szkoła jest bezpieczna i przyjazna uczniowi. Dba o jego rozwój intelektualny oraz stanowi inspirację do działania, wzbudza kreatywność i kształtuje charaktery.
- Kształtujemy pozytywne relacje pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej.
- Uczymy radzenia sobie z trudnymi emocjami i niewłaściwymi zachowaniami, a wzmacniamy emocje i zachowania pożądane.
- Wspomagamy wychowanie dzieci w poszanowaniu człowieka, tradycji rodzinnych, lokalnych i narodowych oraz utylitarnych wartości.
- Wyrabiamy u uczniów poczucie lokalnej przynależności, więzi z historią i kulturą najbliższego otoczenia i ojczyzny. Wdrażamy do postaw patriotycznych.
- Uczymy poszanowania godności ludzkiej, tolerancji wobec ludzi o innych poglądach, tradycjach czy upodobaniach oraz otwartości na nowe doświadczenia kulturowe i społeczne.
- Kształtujemy w dzieciach poczucie odpowiedzialności za siebie oraz społeczność szkolną.
- Uczymy samodzielności w osiąganiu zamierzonych celów.
- Przygotowujemy uczniów do dalszej nauki poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków oraz jak najpełniejszą i wszechstronną edukację.
- Rozwijamy współpracę między Rodzicami, Uczniami a szkołą.
I . Priorytety Szkoły
- Kształtowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialności za ojczyznę. Wszechstronny i harmonijny społeczny, emocjonalny i intelektualny rozwój ucznia oraz wyposażenie go w niezbędną wiedzę i umiejętności/ kompetencje szkolne i społeczne.
- Promowanie zdrowego stylu życia i otwartości na odmienności kultur.
- Otaczanie opieką i troską wszystkich uczniów szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci ekonomicznie i emocjonalnie zaniedbanych oraz po ciężkich zdarzeniach losowych.
- Kształtowanie w środowisku lokalnym pozytywnego wizerunku placówki i zachodzących w niej procesów.
- Systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły i zapewnienie wysokiego standardu edukacji.
II. Główne cele
- Kształtowanie postaw, wskazywanie wartości etycznych i moralnych budujących jedność i spójność naszej społeczności oraz poszanowanie praw ludzkich w odniesieniu do utylitarnych wartości .
- Otaczanie szczególną opieką uczniów ze środowisk zagrożonych, pomoc w trudnych sytuacjach życiowych.
- Zapewnienie wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym otoczeniu.
- Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w celu minimalizowania niepowodzeń szkolnych i ich konsekwencji.
- Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły.
- Ugruntowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
- Doskonalenie jakości pracy szkoły.
- Zapewnienie funkcjonowania pracy szkoły w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa i oczekiwaniami środowiska.
III. Sylwetka Absolwenta Szkoły
Naszą ambicją jest tworzenie szkoły odpowiadającej wyzwaniom współczesnego świata. Staramy się wykształcić i wychować ucznia:
- Wysportowanego, znającego zasady zdrowego stylu życi.
- Znającego dzieje ojczyste, szanującego tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych nacji.
- Wyposażonego w rzetelną wiedzę i umiejętność jej wykorzystania.
- Aktywnego społecznie, tolerancyjnego, wrażliwego na potrzeby drugiego człowieka.
- Pracowitego i systematycznego.
- Znającego i stosującego zasady bezpieczeństwa.
- Samodzielnego w radzeniu sobie z problemami na miarę swojego wieku.
- Starającego się rozwiązywać konflikty, unikając przemocy i agresji.
- Cechującego się wysoką kulturą osobistą.
- Wrażliwego na piękno przyrody i szanującego naturalne środowisko.
IV. Plan działań szkoły w poszczególnych obszarach.
1. Dydaktyka
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, a przez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb dzieci, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz rozwijanie szerokiej oferty zajęć pozalekcyjnych.
- Przygotowanie i realizowanie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów zdolnych i z trudnościami w nauce.
- Wykorzystywanie różnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
- Indywidualizacja procesu nauczania w celu zwiększenia szans edukacyjnych ucznia zdolnego i z trudnościami w nauce.
- Prowadzenie obserwacji oraz wdrażanie wniosków z analiz wyników sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych w celu poprawy wyników nauczania.
- Organizowanie procesu edukacyjnego w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
- Rozwój i wzmacnianie działań rekreacyjnych i sportowych w celu propagowania zdrowego stylu życia.
- Informowanie i zapoznawanie całego środowiska szkolnego z kluczowymi dokumentami szkoły.
- Rozwijanie działalności samorządu uczniowskiego jako formy wdrażania do samorządności.
- Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki, sztuki, a w szczególności sportu.
- Zwiększenie liczby zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej.
2. Wychowanie i opieka
- Diagnoza i sytuacji i potrzeb wychowawczych dzieci.
- Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i rodzicom.
- Diagnoza i monitoring obowiązku szkolnego.
- Organizacja opieki nad dziećmi w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (świetlica, zajęcia pozalekcyjne, wycieczki, półkolonie).
- Organizacja udziału dzieci w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
- Realizacja działań wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
- Promowanie zdrowego trybu życia.
- Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu oraz demoralizacji dzieci.
- Prowadzenie zajęć i działań podnoszących kompetencje społeczne uczniów/dzieci.
- Wspomaganie rozwoju emocjonalnego uczniów.
- Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi (imprezy szkolne, wycieczki, wyjazdy).
- Pedagogizacja rodziców w związku z problemami i zagrożeniami dzieci i młodzieży.
- Współpraca z instytucjami i organizacjami wspierającymi proces wychowania i opieki (Straż Miejska, OPS, Policja, PPP, Parafia, WOPR).
3. Zarządzanie i organizacja
- Modernizacja i rozwój bazy lokalowej szkoły ze szczególnym uwzględnieniem sal lekcyjnych oraz zaplecza rekreacyjno – sportowego.
- Zakup pomocy dydaktycznych oraz edukacyjnych programów edukacyjnych do realizacji procesu edukacyjnego.
- Ścisła współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
- Pozyskiwanie środków zewnętrznych z przeznaczeniem na uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.
- Realizacja programów „Szklanka mleka” , „Owoc w szkole”.
- Pozyskiwanie sponsorów.
- Dostosowanie doskonalenia zawodowego do potrzeb szkoły, motywowanie pracowników różnych form dokształcania.
- Zapewnienie w miarę możliwości uczniom bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.
- Organizacja nadzoru pedagogicznego oraz ewaluacji wewnętrznej.
- Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.
- Bieżące uaktualnianie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem jego zgodności zobowiązującym systemem prawnym.
- Uwzględnianie w planowaniu działań placówki propozycji i sugestii rodziców i uczniów.
Koncepcję współtworzyli:
- Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Uczniowie.